آداب معاÛØ¯Û ØªØ+ریر : مولانا Ùضل الرØ+یم اشرÙÛŒ
Ø²Ù…Ø§Ù†Û Ø§Ø³Ù„Ø§Ù… سے Ù¾ÛÙ„Û’ بھی لوگ معاÛدے کرتے تھے لیکن اس وقت عموماً معاÛدات Ú©ÛŒ پابندی Ù…Ø+کومی Ú©ÛŒ علامت اور توڑنے کوبرتری Ú©ÛŒ نشانی سمجھا جاتا تھا Ø+دیث نبویﷺ ÛÛ’ ترجمÛ:’’ جس شخص Ù†Û’ ظلم کیا اس پر جس سے معاÛØ¯Û ÛÙˆ چکا یا اس Ú©Û’ Ø+Ù‚ Ú©Ùˆ نقصان Ù¾Ûنچایا یا اس Ú©Ùˆ تکلی٠دی اس Ú©ÛŒ طاقت سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ÛŒØ§ اس Ú©ÛŒ رضامندی Ú©Û’ بغیر اس سے کوئی چیز Ù„Û’ Ù„ÛŒ تو میں اس سے قیامت Ú©Û’ دن جھگڑوں گا۔‘‘(Ø±ÙˆØ§Û Ø§Ø¨ÙˆØ¯Ø§ÙˆÙ”Ø¯)Ù„Ùظ عقو د عقد Ú©ÛŒ جمع ÛÛ’Û” عقد کا معنی ÛÛ’ باندھنا۔ Ù„Ûٰذا جو معاÛØ¯Û Ø¯Ùˆ شخصوں یا دو جماعتوں میں بندھ جائے اسے عقد Ú©Ûا جاتا ÛÛ’Û” Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø¬ØµØ§ØµØ’ Ùرماتے Ûیں Ú©Û Ú©Ø³ÛŒ Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ú©Ùˆ عقد Ú©Ûا جائے یا عÛد Ùˆ معاÛØ¯Û Ø§Ø³ کا ÛŒÛ Ù…Ø·Ù„Ø¨ لیا جاتا ÛÛ’ Ú©Û Ø¯Ùˆ Ùریقوں Ù†Û’ Ø¢Ø¦Ù†Ø¯Û Ø²Ù…Ø§Ù†Û’ میں کوئی کام کرنے یا Ù†Û Ú©Ø±Ù†Û’ Ú©ÛŒ پابندی اپنے لیے لازم کر Ù„ÛŒ ÛÙˆ اور دونوں متÙÙ‚ ÛÙˆ کر اس Ú©Û’ پابند ÛÙˆ گئے ÛÙˆÚºÛ” آج Ú©Ù„ Ûمارے عر٠میں اس کا نام معاÛØ¯Û ÛÛ’Û”Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ ارشاد Ùرمایا:
ترجمÛ:’’اے ایمان والو! تم اپنے معاÛدوں Ú©Ùˆ پورا کیا کرو۔‘‘ اس ارشاد باری میں Ûر طرØ+ Ú©Û’ معاÛدے شامل Ûیں۔جیسا Ú©Û Ù†Ú©Ø§Ø+ Ù†Ø§Ù…Û Ø§ÙˆØ± خرید Ùˆ Ùروخت Ú©Û’ معاÛدے ۔ان میںعالمی معاÛدے بھی شامل Ûیں۔جو دو قومیں آپس میںکرتی Ûیں Ù„Ûٰذا بین الاقوامی معاÛدوں Ú©ÛŒ پابندی بھی لازم ÛÙˆ Ú¯ÛŒÛ”Ø²Ù…Ø§Ù†Û Ø§Ø³Ù„Ø§Ù… سے Ù¾ÛÙ„Û’ بھی لوگ معاÛدے کرتے تھے لیکن عموماً معاÛدات Ú©ÛŒ پابندی Ù…Ø+کومی Ú©ÛŒ علامت اور معاÛدات Ú©Ùˆ توڑنا جرأت اور برتری Ú©ÛŒ نشانی سمجھا جاتا تھا۔ لیکن Ø+ضرت رسول اکرم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ù†Û’ جو معاÛدات Ùرمائے ÙˆÛ Ù…Ø¹Ø§Ûدات Ú©ÛŒ تاریخ میں مثالی تسلیم کیے جاتے Ûیں۔ان معاÛدات میں بنیادی معاÛØ¯Û ØµÙ„Ø+ Ù†Ø§Ù…Û â€™â€™Ø+دیبیÛ‘‘ Ú©Û’ نام سے مشÛور ÛÛ’Û” Ø+Ø¯ÛŒØ¨ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© کنویں کا نام ÛÛ’ اس Ú©Û’ ساتھ ایک گائوں آباد تھا اس ÙˆØ¬Û Ø³Û’ اس کا نام Ø+Ø¯ÛŒØ¨ÛŒÛ Ûوا۔
ÛŒÛ Ø¹Ù„Ø§Ù‚Û Ù…Ú©Û Ù…Ø¹Ø¸Ù…Û Ø³Û’ تقریباً Û¹ میل Ú©Û’ ÙØ§ØµÙ„Û Ù¾Ø± ÛÛ’ اکثر Ø+ØµÛ Ø+رم میں ÛÛ’ باقی Ø+رم سے باÛر ÛÛ’Û”Ø+ضرت رسول Ø§Ù„Ù„Û ØµÙ„ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ø¹Ù…Ø±Û Ú©Û’ Ø§Ø±Ø§Ø¯Û Ø³Û’ Ù…Ø¯ÛŒÙ†Û Ù…Ù†ÙˆØ±Û Ø³Û’ Ù…Ú©Û Ù…Ø¹Ø¸Ù…Û ÛŒÚ©Ù… Ø°ÛŒ Ù‚Ø¹Ø¯Û Û¶Ú¾ Ú©Ùˆ Ø±ÙˆØ§Ù†Û Ûوئے ،تقریباً Ù¾Ù†Ø¯Ø±Û Ø³Ùˆ انصار Ùˆ Ù…Ûاجرین صØ+ابÛØ“ آپﷺ Ú©Û’ ÛÙ…Ø±Ø§Û ØªÚ¾Û’Û” جب آپ ï·ºØ+Ø¯ÛŒØ¨ÛŒÛ Ú©Û’ مقام پر Ù¾ÛÙ†Ú†Û’ تو قریش Ù…Ú©Û Ø³Ù…Ø¬Ú¾Û’ Ú©Û ÛŒÛ Ø¬Ù†Ú¯ کرنے آئے Ûیں۔ آپﷺ Ù†Û’ Ø+ضرت عثمان رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ú©Ùˆ قاصد بنا کر بھیجا ØªØ§Ú©Û ÙˆÛ Ù‚Ø±ÛŒØ´ Ú©Ùˆ Ø¢Ú¯Ø§Û Ú©Ø± دیں Ú©Û Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù† جنگ Ú©Û’ Ø§Ø±Ø§Ø¯Û Ø³Û’ Ù†Ûیں آئے۔ Ú©Ùار Ù†Û’ Ø+ضرت عثمان رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ú©Ùˆ روک لیا۔
مسلمانوں Ú©Ùˆ ÛŒÛ Ø§ÙÙˆØ§Û Ù¾ÛÙ†Ú†ÛŒ Ú©Û Ø+ضرت عثمان رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ú©Ùˆ Ø´Ûید کر دیا گیا Ûے۔آپ صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ù†Û’ مسلمانوں سے قصاص عثمانؓ Ú©Û’ لیے موت تک Ù„Ú‘Ù†Û’ Ú©ÛŒ بیعت Ú©ÛŒ جو Ú©Û Ø¨ÛŒØ¹Øª رضوان Ú©Ûلاتی ÛÛ’Û” قریش Ú©Ùˆ جب بیعت Ú©ÛŒ خبر Ûوئی تو Ø+ضرت عثمان رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ú©Ùˆ رÛا کر دیا اور سÛیل بن عمرو Ú©Ùˆ صلØ+ کا پیغام بھیجا۔ طویل Ú¯Ùتگو Ú©Û’ بعد ایک معاÛØ¯Û ØªÛŒØ§Ø± Ûوا جو Ú©Û’’صلØ+ Ù†Ø§Ù…Û Ø+دیبیÛ‘‘ Ú©Ûلاتا ÛÛ’ Ø+ضرت علی رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ú©Ùˆ Ø+ضرت رسول اکرم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ù†Û’ معاÛØ¯Û Ù„Ú©Ú¾Ù†Û’ کا Ø+Ú©Ù… دیا اور سب سے Ù¾ÛÙ„Û’ بسم Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ù„Ø±Ø+من الرØ+یم لکھوائی۔ عرب میں قدیم دستور ÛŒÛ ØªÚ¾Ø§ Ú©Û ÙˆÛ Ø¨Ø§Ø³Ù…Ú© اللÛÙ… لکھا کرتے تھے اسی ÙˆØ¬Û Ø³Û’ سÛیل Ù†Û’ Ú©Ûا میں بسم Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ù„Ø±Ø+من الرØ+یم Ú©Ùˆ Ù†Ûیں جانتا Û” پھر جب Ø¢Ù¾Ø Ù†Û’ Ù…Ø+مد رسول Ø§Ù„Ù„Û ØµÙ„ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… کا Ù„Ùظ لکھوایا تو پھر سÛیل Ù†Û’ Ú©Ûا ÛÙ… تو آپ Ú©Ùˆ رسول Ø§Ù„Ù„Û Ù†Ûیں مانتے۔ آپ صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ù†Û’ Ùرمایا’’ خدا Ú©ÛŒ قسم میں Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø§ رسول ÛÙˆÚº Ø§Ú¯Ø±Ú†Û ØªÙ… میری تکذیب کرو‘‘۔
پھر Ø+ضرت علی رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ø³Û’ Ùرمایا Ú©Û ÛŒÛ Ù…Ù¹Ø§ دو۔ Ø+ضرت علی رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ù†Û’ عرض کیا Ú©Û Ù…ÛŒÚº تو Ûرگز Ù†Ûیں مٹائوں گا پھر Ø¢Ù¾Ø Ù†Û’ خود Ù…Ø+مد بن Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ù„Ú©Ú¾ÙˆØ§ÛŒØ§Û” معاÛØ¯Û Ù„Ú©Ú¾Ù†Û’ Ú©Û’ آداب میں اسوÛÙ” Ø+Ø³Ù†Û Ø³Û’ ÛŒÛ Ù…Ø«Ø§Ù„ÛŒÚº ایک اعلیٰ ترین Ù†Ù…ÙˆÙ†Û Ûیں۔پھر معاÛØ¯Û Ú©ÛŒ شرائط میں سے Ûر شرط خوب ØªÙˆØ¬Û Ú©Û’ قابل ÛÛ’Û” ایک شرط ÛŒÛ ØªÚ¾ÛŒ Ú©Û Ø¯Ø³ سال تک لڑائی Ù†Ûیں ÛÙˆ گی۔ دوسری شرط ÛŒÛ ØªÚ¾ÛŒ Ú©Û Ù‚Ø±ÛŒØ´ کا جو شخص بغیر سرپرست Ú©ÛŒ اجازت Ú©Û’ Ù…Ø¯ÛŒÙ†Û Ø¬Ø§Ø¦Û’ گا ÙˆÛ ÙˆØ§Ù¾Ø³ کیا جائے گا Ø§Ú¯Ø±Ú†Û ÙˆÛ Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù† ÛÙˆ اور جو شخص مسلمانوں میں سے Ù…Ú©Û Ø¢Ø¦Û’ گا اسے واپس Ù†Ûیں کیا جائے گا اور ÛŒÛ Ú©Û Ø§Ø³ سال Ø+ضرت Ù…Ø+مد ﷺاور آپ ï·ºÚ©Û’ ساتھی بغیر Ø+ج Ùˆ Ø¹Ù…Ø±Û Ú©ÛŒÛ’ Ù…Ø¯ÛŒÙ†Û ÙˆØ§Ù¾Ø³ جائیں اور Ø¢Ø¦Ù†Ø¯Û Ø³Ø§Ù„ صر٠تین دن Ù…Ú©Û Ù…ÛŒÚº Ø±Û Ú©Ø± Ø¹Ù…Ø±Û Ú©Ø± Ú©Û’ واپس ÛÙˆ جائیں۔
تلوار Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ú©ÙˆØ¦ÛŒ Ûتھیار Ù†Û ÛÙˆ اور تلواریں بھی نیام میں ÛÙˆÚº Û” ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ شرط تھی Ú©Û Ù‚Ø¨Ø§Ø¦Ù„ عرب Ú©Ùˆ ÛŒÛ Ø¢Ø²Ø§Ø¯ÛŒ ÛÙˆ Ú¯ÛŒ Ú©Û ÙˆÛ Ùریقین میں سے جس Ú©Û’ ساتھ چاÛیں معاÛØ¯Û Ú©Ø± Ù„ÛŒÚºÛ”ÛŒÛ Ø´Ø±Ø§Ø¦Ø· مسلمانوں Ú©ÛŒ کمزوری پر دلالت کرتی Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø¨Ø¹Ø¶ مسلمانوں Ú©Û’ Ø°Ûنوں میں Ú©Ú†Ú¾ بوجھ بھی Ù…Ø+سوس Ûوا لیکن اس معاÛØ¯Û Ú©Û’ بعد پیش آنے والے Ù…Ùید نتائج Ù†Û’ ثابت کر دیا Ú©Û ÛŒÛ Ù…Ø¹Ø§ÛØ¯Û ØªØ§Ø±ÛŒØ® اسلام کا ایک ایسا اÛÙ… ÙˆØ§Ù‚Ø¹Û ØªÚ¾Ø§ جو مسلمانوں Ú©ÛŒ Ø¢Ø¦Ù†Ø¯Û Ú©Ø§Ù…ÛŒØ§Ø¨ÛŒÙˆÚº کا پیش Ø®ÛŒÙ…Û Ø¨Ù†Ø§Û” Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø¬Ø¨ Ø+ضرت رسول اکرم ï·º صلØ+ Ø+Ø¯ÛŒØ¨ÛŒÛ Ø³Û’ واپس Ûوئے تو راستے میں سورÛÙ” ÙتØ+ نازل Ûوئی جس میں اس صلØ+ Ú©Ùˆ ÙتØ+ مبین Ú©Ûا گیا۔اس معاÛØ¯Û Ø³Û’ بطور اسوÛÙ” Ø+Ø³Ù†Û ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª معلوم Ûوئی Ú©Û Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù†ÙˆÚº Ú©Û’ Ø³Ø±Ø¨Ø±Ø§Û Ø§Ú¯Ø± کاÙروں سے صلØ+ کا معاÛØ¯Û Ú©Ø±Ù†Û’ میں اسلام اور مسلمانوں کا Ù†Ùع سمجھیں تو صلØ+ کر لینا جائز ÛÛ’ اور اگر صلØ+ کا معاÛØ¯Û Ú©Ø±Ù†Û’ میں اسلام اور مسلمانوں کا ÙØ§Ø¦Ø¯Û Ù†Û ÛÙˆ تو پھر صلØ+ جائز Ù†Ûیں Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û ÛŒÛ ÙØ±ÛŒØ¶Û Ø¬Ûاد Ú©Û’ خلا٠ÛÛ’Û”
اس معاÛØ¯Û Ø³Û’ ایک اصول ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ معلوم Ûوا Ú©Û Ú©Ø§Ùروں سے بلامعاوضÛØŒ Ù…Ø¹Ø§ÙˆØ¶Û Ø¯Û’ کر یا Ù…Ø¹Ø§ÙˆØ¶Û Ù„Û’ کر ،تینوں طرØ+ کا معاÛØ¯Û Ø¬Ø§Ø¦Ø² ÛÛ’Û” جیسا Ú©Û Ø+ضرت رسول Ø§Ù„Ù„Û ï·ºÙ†Û’ Ûجرت Ú©Û’ بعد ÛŒÛود Ù…Ø¯ÛŒÙ†Û Ø³Û’ Ù…Ø¹Ø§ÙˆØ¶Û Ù„ÛŒÛ’ اور دیئے بغیر معاÛØ¯Û Ùرمایا اسی طرØ+ معاÛØ¯Û Ø+Ø¯ÛŒØ¨ÛŒÛ Ù…ÛŒÚº بھی Ù…Ø¹Ø§ÙˆØ¶Û Ú©Ø§ ØªØ°Ú©Ø±Û Ù†Ûیں ÛÛ’Û” لیکن Ø+ضرت رسول اکرمﷺنے نصارائے نجران سے جو معاÛØ¯Û Ùرمایا اس میں مال لینے Ú©ÛŒ شرط Ù¹Ú¾Ûرائی اس معاÛØ¯Û Ù…ÛŒÚº ÛŒÛ ØªÚ¾Ø§ Ú©Û Ø§ÛÙ„ نجران Ûر سال دو Ûزار یمنی چادروں Ú©Û’ جوڑے دیں Ú¯Û’ ایک Ûزار صÙر میں اور ایک Ûزار رجب میں اور غزوÛÙ” اØ+زاب میں رسول Ø§Ù„Ù„Û ï·ºÙ†Û’ Ø¹ÛŒÛŒÙ†Û Ø¨Ù† Ø+صن Ùزاری Ú©Ùˆ Ù…Ø¯ÛŒÙ†Û Ú©ÛŒ نص٠کھجوریں دے کر صلØ+ کا Ø§Ø±Ø§Ø¯Û Ùرمایا معلوم Ûوا Ú©Û Ù…Ø¹Ø§ÛØ¯Û Ù…ÛŒÚº Ù…Ø¹Ø§ÙˆØ¶Û Ú©ÛŒ تینوں صورتیں جائز Ûیں۔
معاÛدات Ú©Û’ بارے میں اسوÛÙ” Ø+Ø³Ù†Û Ø³Û’ ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª معلوم Ûوئی Ú©Û Ù…Ø¹Ø§Ûدات Ú©Ùˆ لکھوا لینا چاÛیے۔ جیسا Ú©Û Ø§Ø+ادیث اور تاریخ Ú©ÛŒ کتب میں مختل٠معاÛدات Ú©Û’ Ù„Ú©Ú¾Ù†Û’ کا Ø+Ú©Ù… موجود Ûے۔جیسا Ú©Û Ù…Ø¹Ø§ÛØ¯Û ØµÙ„Ø+ Ù†Ø§Ù…Û â€™â€™Ø+دیبیÛ‘‘ اÛÙ„ نجران سے کیا گیا Û” بنو ثقی٠کے مسلمانوں سے کیا گیا معاÛدÛØŒ دومۃ الجندل Ú©Û’ باشندوں Ú©Û’ نام رسول Ø§Ù„Ù„Û ï·ºÚ©Ø§ معاÛدÛØŒ Ûجر Ú©Û’ باشندوں Ú©Û’ لیے معاÛدÛØŒ اÛÙ„ Ù…Ø¯ÛŒÙ†Û Ø§ÙˆØ± ÛŒÛود Ú©Û’ درمیان کیا گیا مشÛور معاÛدÛ۔معاÛدات Ú©Û’ بار Û’ میں اسوÛÙ” Ø+Ø³Ù†Û Ø³Û’ ÛŒÛ ØªØ¹Ù„ÛŒÙ… بھی ملتی ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³Ù„Ø§Ù…ÛŒ تعلیمات Ú©Û’ خلا٠کسی بات پر معاÛØ¯Û Ù†Û Ú©ÛŒØ§ جائے۔ Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø¬Ø¨ اÛÙ„ نجران Ù†Û’ معاÛØ¯Û Ú©Û’ وقت خلا٠اسلام شرائط پیش کیں تو رسول Ø§Ù„Ù„Û ï·ºÙ†Û’ انÛیں ماننے سے انکار Ùرمایا اور معاÛØ¯Û Ù†Ø¬Ø±Ø§Ù† میں ÛŒÛ Ù„Ú©Ú¾ÙˆØ§ÛŒØ§ Ú©Û ÛŒÛ Ø§Ù† پر پابندی ÛÙˆ Ú¯ÛŒ Ú©Û ÛŒÛ Ø³ÙˆØ¯ Ù†Ûیں لیں Ú¯Û’ اور جو سود Ù„Û’ گا ÙˆÛ Ù…Ø¹Ø§ÛØ¯Û Ø³Û’ خارج ÛÙˆ جائے گا۔
معاÛدات Ú©Û’ بارے میں ÛŒÛ Ø§Ø¯Ø¨ بھی اسوÛÙ” Ø+Ø³Ù†Û Ø³Û’ معلوم Ûوا Ú©Û Ø¹Ûد Ù†Ø§Ù…Û Ú©ÛŒ دو نقلیں Ûونی چاÛئیں ØªØ§Ú©Û Ûر Ùریق Ú©Û’ پاس ایک ایک کاپی Ù…Ø+Ùوظ رÛÛ’Û” جیسا Ú©Û ØµÙ„Ø+ Ù†Ø§Ù…Û Ø+Ø¯ÛŒØ¨ÛŒÛ Ú©ÛŒ ایک کاپی رسول Ø§Ù„Ù„Û ØµÙ„ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©Û’ پاس رÛÛŒ اور دوسری کاپی سÛیل بن عمرو Ú©Û’ پاس رÛی۔معاÛدات Ú©Û’ لیے ایک بات ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ رسول Ø§Ù„Ù„Û ï·ºÙ†Û’ سکھائی Ú©Û Ø¬Ø¨ معاÛØ¯Û ÛÙˆ جائے تو دونوں Ùریقوں Ú©Û’ Ø°Ù…Û Ø¯Ø§Ø± اÙراد ان دستاویزات پر دستخط کریں۔ جیسا Ú©Û Ø+Ø¯ÛŒØ¨ÛŒÛ Ù…ÛŒÚº جب عÛد Ù†Ø§Ù…Û Ù„Ú©Ú¾Ø§ گیا تو مسلمانوں Ú©ÛŒ طر٠سے Ø+ضرت ابوبکرؓ بن ابی Ù‚Ø+اÙÛØŒ Ø+ضرت عمرؓ بن الخطاب‘ Ø+ضرت عثمانؓ بن عÙان، Ø+ضرت عبدالرØ+منؓ بن عوÙØŒ Ø+ضرت سعدؓ بن ابی وقاص، Ø+ضرت Ø§Ø¨ÙˆØ¹Ø¨ÛŒØ¯Û Ø“Ø¨Ù† الجراØ+ Ù†Û’ دستخط کیے Û”
معاÛØ¯Û Ù„Ú©Ú¾Ù†Û’ والے Ø+ضرت علی ؓنے بھی دستخط Ùرمائے۔مشرکین Ú©ÛŒ طر٠سے Ø+ویطب بن عبدالعزیٰ اور مکرز بن Ø+Ùص Ù†Û’ دستخط کئے۔ Ø+ضرت رسول اکرم ï·ºÙ†Û’ جتنے بھی معاÛدے Ùرمائے ان میں ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª بÛت نمایاں ÛÛ’ Ú©Û Ø¢Ù¾ ï·ºÙ†Û’ انسانی Ø+قوق کا خوب خیال رکھا۔ Ûر Ø¹Ù„Ø§Ù‚Û Ú©Û’ Ø´Ûریوں Ú©Ùˆ بنیادی Ø+قوق عطا Ùرمائے، مذÛبی Ø+قوق بھی دیئے۔ Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ù…Ø¹Ø§Ûدات میں عقیدوں Ú©ÛŒ آزادی رکھی جاتی ÛÛ’Û” کسی Ø´Ûری Ú©Ùˆ اپنا مذÛب Ú†Ú¾ÙˆÚ‘Ù†Û’ اور اسلام لانے پر مجبور Ù†Ûیں کیا گیا۔ عبادت Ú©ÛŒ آزادی دی گئی اور ثابت کیا Ú©Û Ø§Ø³Ù„Ø§Ù… Ú©Û’ زیر Ø³Ø§ÛŒÛ Ø±ÛÙ†Û’ والے غیر مسلموں Ú©ÛŒ عبادت گاÛیں بالکل Ù…Ø+Ùوظ رÛتی Ûیں۔
Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ù…Ø¹Ø§ÛØ¯Û Ù†Ø¬Ø±Ø§Ù† میں ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª شامل تھی Ú©Û Ø§ÛÙ„ نجران Ú©ÛŒ جان Ùˆ مال، مذÛب، عبادت گاÛیں اور ان Ú©Û’ راÛب Ù…Ø+Ùوظ رÛیں Ú¯Û’Û” Ø+ضرت رسول اکرم ï·º جن لوگوں سے معاÛØ¯Û Ùرمایا ان Ú©Û’ معاشی اور تجارتی Ø+قوق کا بھی خیال رکھا۔ Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø¨Ù†Ùˆ ثقی٠کے معاÛدے Ú©ÛŒ ÛŒÛ Ø´Ù‚ بھی تھی اور اس میں اس Ú©ÛŒ واضØ+ مثال موجود ÛÛ’ اور پھر معاÛدات Ú©ÛŒ پابندی اور پاسداری کرنے Ú©Û’ بعد رسول Ø§Ú©Ø±Ù…Ø Ø§ÙˆØ± آپ ï·ºÚ©Û’ صØ+ابÛØ“ Ù†Û’ ان معاÛدات Ú©ÛŒ پابندی اور پاسداری کا ایک اعلیٰ معیار امت Ú©Û’ سامنے رکھ دیا۔ اس لیے Ú©Û ÙˆÛ Ø°Ø§Øª امین اور صادق ÛÛ’ جس Ú©Û’ معاÛدات بھی دین اسلام Ú©ÛŒ دعوت کا Ø°Ø±ÛŒØ¹Û ÛÛŒÚºÛ”Ø§Ù„Ù„Û Ø±Ø¨ العزت Ûمیں زندگی Ú©Û’ تمام معاÛدات میں رسول اکرم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©Û’ سکھائے Ûوئے آداب Ú©ÛŒ پابندی کرنے Ú©ÛŒ توÙیق عطا Ùرمائے ØªØ§Ú©Û Ø¯Ù†ÛŒØ§ میں ÛŒÛ Ù…Ø¹Ø§Ûدات امن Ùˆ سکون اور باÛÙ…ÛŒ اعتماد کا Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ø¨Ù†ÛŒÚº اور آخرت Ú©ÛŒ ÙلاØ+ کا سبب بنیں۔ Ù+Ù+Ù+Ù+
Behtareen Post Janaab :-)